Конференції

Друк
04
вересня
2017

травень, 2017

Міністерство культури України
Національний науково-дослідний реставраційний центр України
Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному
Полтавський краєзнавчий музей імені Василя Кричевського
Сумський обласний художній музей імені Никанора Онацького
Харківський історичний музей імені Миколи Сумцова
Міністерство освіти і науки України
Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури
Львівська національна академія мистецтв
Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка
Національна академія наук України
Інститут археології НАН України
Інститут народознавства НАН України
Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України
ГО «Конгрес українських керамологів»
 
 
 
Актуальні проблеми збереження гончарної спадщини україни 
(консервація, реставрація, експонування) 
* * *
Національний науковий 
реставраційно-керамологічний симпозіум
 
 
 
ПРОГРАМА
 
 
 
 
Опішне • 24–26 травня 2017 • Україна
 
 
Друк
20
січня
2017

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЗБЕРЕЖЕННЯ ГОНЧАРНОЇ СПАДЩИНИ УКРАЇНИ

Проект

• Міністерство культури України • Національний науково-дослідний реставраційний центр України •
• Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному • Міністерство освіти і науки України •
• Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури • Львівська національна академія мистецтв •
• Національна академія наук України • Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України •
• ГО «Конгрес українських керамологів» •

проводять

НАЦІОНАЛЬНИЙ НАУКОВИЙ РЕСТАВРАЦІЙНО-КЕРАМОЛОГІЧНИЙ СИМПОЗІУМ

«АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ
ЗБЕРЕЖЕННЯ ГОНЧАРНОЇ СПАДЩИНИ УКРАЇНИ

(консервація, реставрація, експонування)»


МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: Гончарська столиця України – містечко Опішне (Полтавщина).

ЧАС ПРОВЕДЕННЯ: 24-26 травня 2017 року.

Друк
20
січня
2017

«ЕСТЕТИКА БУТТЯ. ДІАЛОГИ ЕПОХ І КУЛЬТУР»

Проект

НАЦІОНАЛЬНИЙ НАУКОВИЙ
ФІЛОСОФСЬКО-КЕРАМОЛОГІЧНИЙ СИМПОЗІУМ
«ЕСТЕТИКА БУТТЯ. ДІАЛОГИ ЕПОХ І КУЛЬТУР»
до 90-річчя від дня народження філософа й керамолога,
доктора філософських наук, професора
ЛЕОНІДА СМОРЖА

Місце проведення: Гончарна столиця України – містечко Опішне (Полтавщина) – один із найславетніших центрів етнічної самобутності українців

Час проведення: 20-22 вересня 2017 року 

Друк
20
грудня
2016

«ПЕРСОНАЛІЇ УКРАЇНСЬКОГО ГОНЧАРСТВА ЯК МАРКЕРИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В КООРДИНАТАХ СУСПІЛЬНИХ ІДЕОЛОГЕМ»

Національний науковий симпозіум

«Персоналії українського гончарства як маркери
національної ідентичності в координатах суспільних ідеологем»

Організатори:

 

·         Національна академія наук України

·         Інститут народознавства НАН України

·         Інститут керамології – відділення

·         Інституту народознавства НАН України

·         Міністерство культури України

·         Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

·         Національний музей українського народного декоративного мистецтва

·         Національний центр народної культури «Музей Івана Гончара»

·         Полтавський краєзнавчий музей імені Василя Кричевського

·         Полтавський художній музей імені Миколи Ярошенка (Галерея мистецтв)

·         Державна спеціалізована художня школа-інтернат І-ІІІ ступенів

·         «Колегіум мистецтв у Опішному» імені Василя Кричевського

·         Полтавський національний педагогічний університет імені Володимира Короленка

·         Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка

·         ГО «Конгрес українських керамологів»

·         Національна спілка художників України

·         Український фонд культури

 

Інформаційне повідомлення

Симпозіум присвячено 95-й річниці від дня народження славетної української гончарки, заслуженого майстра народної творчості України, іграшкарки, малювальниці Олександри Селюченко (1921−1987), 30-й річниці заснування Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному та 15-й річниці заснування Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України

Місце проведення:  Гончарна столиця України – містечко Опішне

(Полтавщина)– один із найславетніших центрів
етнічної самобутності українців

Час проведення:        04–06 травня 2016 року

Мета:                               вивчення історії й актуальної проблематики українського гончарства через пізнання невідомих сторінок життя й творчості мистців кераміки на тлі доби, з’ясування впливу соціуму, політичних концепцій, ідеологем на формування й суспільну реалізацію творчої особистості

Основна проблематика: особистість і творча спадщина Олександри Селюченко // роль особистості в гончарстві // персоналії українського гончарства // персоналії гончарства як відображення політичної догматики // вплив на індивідуальну творчість домінуючих ідеологем // доля гончарів і розвиток гончарства в різні історичні періоди // пошук, збереження, систематизація й уведення до наукового обігу відомостей про творчі досягнення й спадщину гончарів // історіографія персоналій // мистці кераміки: самодіяльні, народні, академічні // гончар (кераміст) у науці – науковець у гончарстві: вектори й проблеми творчої реалізації // роль художніх виставок і творчих спілок у становленні мистців // бізнесові тенденції в сучасному гончарстві // гончарство й сучасний артринок // впливи і взаємовпливи в гончарстві: порівняльна характеристика творчості мистців-гончарів // проблеми збереження й перспективи розвитку гончарства // історія вивчення й сучасний стан наукових знань про мистців кераміки // шкільництво в галузі гончарства // приватні й державні колекції кераміки: історія формування, склад, проблеми атрибуції // інструментарій гончарів у музейних збірках: склад, атрибуція, збереження // колекціонери кераміки // актуальні проблеми збереження документальної спадщини гончарів // психологія кітчевої творчості в сучасному гончарстві // історія створення та розгортання діяльності Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному та Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України

 

 

До участі в науковому Симпозіумі

запрошуються:

 

керамологи, історики, археологи, етнологи, краєзнавці,
музеологи, мистецтвознавці, колекціонери,
народні майстри, наукові установи, мистецькі навчальні
заклади, творчі спілки, художні галереї, підприємства

художніх промислів, урядовці, відповідальні працівники
зацікавлених міністерств і відомств

 

 

 

Робоча мова Симпозіуму:українська.

Адреса Оргкомітету: Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному,
вул. Партизанська, 102, Опішне, Полтавщина, 38164, Україна; тел./факс +38 (05353) 42416, 42175, (067) 5313004; е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

 

Початок пленарного засідання
4 травня, о 10.00 год.

 

Загальні відомості

Місце проведення

Національний науковий симпозіум «Персоналії українського гончарства як маркери національної ідентичності в координатах суспільних ідеологем»проходитиме в Національному музеї-заповіднику українського гончарства в Опішному та Інституті керамології – відділенні Інституту народознавства НАН України

[вул. Партизанська, 102; тел./факс (05353) 42416, 42175, (067) 5313004; е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.; Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.; www.оpishne-museum.gov.ua; www.ceramology-inst.gov.ua]Відкриття Симпозіуму – у Національному музеї-заповіднику українського гончарства в Опішному[вул. Партизанська, 102; тел./факс (05353) 42416, 42175, (067) 5313004; е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.]

 

реєстрація

Реєстрація учасників Симпозіуму відбуватиметься 4 травня 2016 року, з 8.00 до 10.00 год.,  у приміщенні Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному [вул. Партизанська, 102; тел./факс (05353) 42416, 42175, (067) 5313004; е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.]

Керівник служби реєстрації Симпозіуму – Оксана Андрушенко

[вул. Партизанська, 102; тел./факс (05353) 42416, 42175; (095) 9009994; е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.]

 

 

Організаційний комітет

 

Олесь Пошивайло–генеральний директор Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, директор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, голова правління ГО «Конгрес українських керамологів», доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, голова Оргкомітету (Опішне)

Оксана Ликова– науковий співробітник Відділу сучасної художньої кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, куратор Симпозіуму(Опішне)

Людмила Дяченко– заступник з наукової роботи генерального директора Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

Тетяна Литвиненко– заступник з культурно-освітньої роботи генерального директора Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

Степан Павлюк– директор Інституту народознавства НАН України, заступник академіка-секретаря Відділення літератури, мови та мистецтвознавства НАН України, керівник Відділення суспільних і гуманітарних наук Західного наукового центру НАН України і МОН України, співголова Міжнародної асоціації українських етнологів, голова Міжнародної комісії з вивчення культури населення Карпат і Балкан, головний редактор наукового часопису «Народознавчі зошити», академік НАН України, доктор історичних наук, професор (Львів)

Петро Гончар–генеральний директор Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», заслужений діяч мистецтв України (Київ)

Адріана В’ялець– генеральний директор Національного музею українського народного декоративного мистецтва, заслужений працівник культури України(Київ)

Катерина Фесик– директор Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського, заслужений працівник культури України (Полтава)

Ольга Курчакова– директор Полтавського художнього музею імені Миколи Ярошенка (Галерея мистецтв) (Полтава)

Олена Клименко– науковий співробітник Відділу образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, професор Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат мистецтвознавства(Київ)

Людмила Овчаренко – директор Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному» імені Василя Кричевського, старший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук, заслужений працівник культури України (Опішне)

Микола Степаненко– ректор Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира Короленка, доктор філологічних наук, професор (Полтава)

Володимир Онищенко– ректор Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка, професор, доктор економічних наук (Полтава)

 

 

НАЙГОЛОВНІШІ ЗАХОДИ

• 4 травня, середа •

 

08.00–10.00..... Приїзд і реєстрація учасників Національного наукового симпозіуму «Персоналії українського гончарства як маркери національної ідентичності в координатах суспільних ідеологем»
[Музей, вул. Партизанська, 102]

10.00–14.00..... Офіційне відкриття й пленарне засідання Національного наукового симпозіуму «Персоналії українського гончарства як маркери національної ідентичності в координатах суспільних ідеологем»

[Музей, вул. Партизанська, 102]

15.00–18.00 ....  РОБОЧЕ ЗАСІДАННЯ симпозіуму

[Музей, вул.Партизанська, 102]

18.00–19.00..... Ознайомлення з Національним музеєм­-заповідником українського гончарства в Опішному, у тому числі з Меморіальним музеєм­садибою гончарки Олександри Селюченко, Меморіальним музеєм­-садибою гончарської родини Пошивайлів,  Меморіальним музеєм-­садибою філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, Музеєм мистецької родини Кричевських, керамологічними виставками Центру розвитку духовної культури
[Музей, вул. Партизанська, 102; Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29; Музей-садиба Пошивайлів, вул. Явдохи та Гаврила Пошивайлів, 63; Музей-садиба Леоніда Сморжа, Міські Млини, вул. Котелевська, 27; Музей мистецької родини Кричевських, вул. Партизанська, 2; Центр, вул. Явдохи та Гаврила Пошивайлів, 3]

 

• 5 травня, четвер •

8.00–22.00....... Художній експрес-пленер молодих мистців«Спадщина Олександри Селюченко очима сучасних мистців»
[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]

09.00–14.00..... РОБОЧІ ЗАСІДАННЯ Симпозіуму

15.00–16.30              [Музей, вул. Партизанська, 102]

17.00–19.00..... Церемонія офіційного оголошення й нагородження переможців IXНаціонального конкурсу публікацій на теми керамології, гончарства, кераміки в Україні (за публікаціями 2012 року) «КеГоКе-2015»

[Музей, вул. Партизанська, 102]

 

• 6 травня, п’ятниця •

Урочиста академія на пошанування славетної мисткині
Олександри Селюченко:

10.00–12.00..... Церемонія офіційного відкриттяв Музеї мистецької родини Кричевських:

·         меморіальної дошкиОлександрі Селюченко (1921–1987) – славетній опішненській гончарці-малювальниці, заслуженому майстру народної творчості України, члену Національної спілки художників України (автор: народний художник України, заслужений діяч мистецтв України Василь Ярич, Львів)

·         меморіальної дошкиМотроні Назарчук (1911–2008) – славетній опішненській малювальниці(автор: скульптор Володимир Цісарик, Львів)

·         виставки«Гончарна столиця України: 1985» (працівники заводу «Художній керамік» на світлинах з приватного архіву Олеся Пошивайла);

·         виставки«Мотрона Назарчук: ВІЧНІСТЬ, ЗАКОДОВАНА В МАЛЬОВЦІ»(творчість мисткині з колекцій провідних українських музеїв: Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, Національного музею українського народного декоративного мистецтва, Полтавського художнього музею імені Миколи Ярошенка (Галерея мистецтв);

·         виставки«Опішненська мальовка як ідентифікаційний код нації»
(з фондів Національного архіву українського гончарства)
[Музей мистецької родини Кричевських, вул. Партизанська, 2]

12.00–13.00..... Підготовка виставки та робота журі Художнього експрес-пленеру молодих мистців «Спадщина Олександри Селюченко очима сучасних мистців»[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]]

12.00–12.30 .... Церемонія офіційного відкриття погруддя Олександри Селюченко (1921–1987) – славетної опішненської гончарки-малювальниці, заслуженого майстра народної творчості України, члена Національної спілки художників України (автор: художник, заслужений діяч культури України
Юрко Пошивайло, Опішне)[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]

12.30–13.30..... Нагородження переможців Літературно-мистецького інтернет-конкурсу «ОлександраСелюченко: одкровення у творчості»[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]

13.30–14.30..... Нагородження переможців Художнього експрес-пленеру «Спадщина Олександри Селюченко очима сучасних мистців»[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]

12.00–16.00..... МАЙСТЕР-КЛАСИ опішненських гончарів і малювальниць
[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]

12.00–16.00..... Зустріч з малювальницями та іграшкаркамиОпішного
[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]

12.00–16.00..... Виступ ансамблю народної пісні «Берегиня»

[Музей-садиба Селюченко, вул. Губаря, 29]

16.00............... Роз’їзд учасників.

 

ПРОГРАМА

4 травня, середа

 

Слово Голови Оргкомітету Симпозіуму

 

Олесь Пошивайлокерамолог, історик, етнолог, музеолог, генеральний директор Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, директор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, голова правління ГО «Конгрес українських керамологів», доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України (Опішне)

 

слово куратора симпозіуму

 

Оксана Ликова– керамолог, етнолог, музеолог, науковий співробітник Відділу сучасної художньої кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

• пленарне засідання •

ГЛИНЯНА ПЛАСТИКА ЯК ВИЯВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ

Костянтин Рахно– керамолог, етнолог, старший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу сучасної художньої кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, доктор історичних наук (Опішне)

Український гончар як творча особистість
(за матеріалами Опішного)

Олена Клименкокерамолог, мистецтвознавець, науковий співробітник Відділу образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, професор Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат мистецтвознавства (Київ)

Олександра Селюченко за спогадами очевидців

Наталя Ібрагімова– музеолог, завідувач Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

КЕРАМІКА ОЛЕКСАНДРИ СЕЛЮЧЕНКО В КОЛЕКЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО МУЗЕЮ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА

Ірина Бекетова– керамолог, музеолог, завідувач Відділу науково-фондової роботи Національного музею українського народного декоративного мистецтва (Київ)

Скульптор коростенського фарфорового заводу Віра Яцевич

Олена Корусь– керамолог, мистецтвознавець, молодший науковий співробітник Київського національного музею російського мистецтва, аспірант Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського
НАН України (Київ)

творчість династії піщенків з ічні в контексті гончарства чернігівщини кінця ХІХ – середини ХХ століття

Людмила Сержант– керамолог, мистецтвознавець, молодший науковий співробітник Відділу образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України (Київ)

• робочі засідання •

СЕКРЕТИ МАЙСТЕРНОСТІ виготовлення ГЛИНЯНОЇ ІГРАШКИ ОЛЕКСАНДРИ СЕЛЮЧЕНКО ТА ЇХ ОПАНУВАННЯ УЧНЯМИ ГУРТКА «СОНЯЧНИЙ КРУГ»

Валентина Зубань– керамолог, педагог, заступник з навчальної роботи директора Державної спеціалізованої художньої школи-­інтернату І-­ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному» імені Василя Кричевського, кандидат педагогічних наук (Опішне)

персональний фонд олександри селюченко
в національному архіві українського гончарства

Наталя Стеблівська– музеолог, завідувач Науково-пошукового відділу керамологічних джерел Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

 

Листи Олександри Селюченко до Ніни Федорової

Володимир Онищенко– художник-кераміст, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України (Київ)

ЗІНАЇДА ЛИННИК – ОДНА З найСЛАВЕТНішиХ ОПІШНЕНСЬКИХ МАЛЮВАЛЬНИЦЬ

Оксана Канівець– музеолог, зберігач Наукового відділу фондової роботи Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному, куратор Міжнародних фотоконкурсів «Гончарні ВІЗІЇ країни» (Опішне)

Мотрона Назарчук за публікаціямидругої половини ХХ – початку ХХІ століття

Ольга Карунна– бібліограф, бібліотекар Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Гончарське подружжя Гаврило та Явдоха Пошивайли за спогадами сучасників

Наталя Гринь– музеолог, завідувач Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

СТЕЖКАМИ ДОЛІ МАЛЮВАЛЬНИЦІ ТАМАРИ МОТРІЙ

Світлана Конюшенко– музеолог, завідувач Відділу виставок Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

невідомі сторінки з біографії технолога-кераміста олександра кир’якова

Віктор Міщанин– керамолог, етнолог, краєзнавець, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук (Опішне)

МАЙСТРИ НАВЧАЛЬНО-ВИРОБНИЧОЇ ГОНЧАРНОЇ МАЙСТЕРНІ КОЛЕГІУМУ МИСТЕЦТВ У ОПІШНОМУ в контексті розвитку ТРАДИЦІЙНого ГОНЧАРСТВа УКРАЇНИ

Людмила Овчаренко– керамолог, історик, етнолог, педагог, директор Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному» імені Василя Кричевського, старший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, директор Міжнародних молодіжних гончарських симпозіумів у Опішному, кандидат історичних наук, заслужений працівник культури України (Опішне)

особиста збірка літератури корифея української глиняної іграшки олександри селюченко

Галина Панасюк– бібліограф, завідувач Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

ПЕТРО ПЕЧОРНИЙ: бути художником до кінця

Антон Плохой– художник декоративно-ужиткового мистецтва, завідувач Музею мистецької родини Кричевських Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

СПОГАДИ ПРО ГОНЧАРЯ ТЕРЕНТІЯ ДЯЧЕНКА (1907−1977)

Світлана Пошивайло– керамолог, філолог, старший науковий співробітник Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, провідний архівіст Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне)

МАЙСТРИНЯ КОСІВСЬКОГО ГОНЧАРСТВА НАДІЯ ВЕРБІВСЬКА

Ольга Хлівна– музеолог, зберігач Наукового відділу фондової роботи Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

В АУРІ ТВОРЧОСТІ ЮРКА ПОШИВАЙЛА

Марія Яценко– музеолог, молодший науковий співробітник Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

5 травня, четвер

ТВОРЧИЙ ДУЕТ іЗ ТЕРНОПОЛЯ − ПОДРУЖЖЯ УЛЯНа ДЖИГРИНЮК І РУСЛАН ДРУК

Оксана Андрушенко– бібліограф, завідувач Керамологічної бібліотеки України Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, бібліотекар Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

ХРАНИТЕЛЬ ЕТНОМИСТЕЦЬКОЇ СПАДЩИНИ КРАЮ

Олег Белько–керамолог, етнолог, історик,завідувач Редакційно-видавничого відділу Полтавської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Івана Котляревського; викладач вищої категорії історії та географії Полтавського музичного училища імені Миколи Лисенка (Полтава)

РОЛЬ ПОЛТАВСЬКОГО ГУБЕРНСЬКОГО ЗЕМСТВА
в НАЛАГОДЖЕННІ ЗБУТУ ГЛИНЯНИХ ВИРОБІВ КУСТАРІВ (КІНЕЦЬ ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)

Лариса Гавриш– керамолог, музеолог, в.о. вченого секретаря Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, екскурсовод Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

гончарство в меджибожі

Вероніка Візнюк– історик, провідний науковий співробітник Державного історико-культурного заповідника «Меджибіж» (Меджибіж)

ГОНЧАРСЬКИЙ РІД МІСЬКОМЛИНСЬКИХ МИСОЧНИКІВ ШУЛЬЖЕНКІВ

Вікторія Зубань– музеолог, філолог, завідувач Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

кераміст андрій сидоренко (до 125-річчя від дня народження)

Олена Клименкокерамолог, мистецтвознавець, науковий співробітник Відділу образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, професор Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України,  кандидат мистецтвознавства (Київ)

ВИГОТОВЛЕННЯ ГЛИНЯНОГО ПОСУДУ в ЛІВОБЕРЕЖНОМУ ПОЛІССІ наприКІНЦІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Людмила Костенко– етнолог,старший науковий співробітник Національного музею народної архітектури та побуту України (Київ)

МАЙСТРИНЯ З ОПІШНОГО НІНА ДУБИНКА

Валентина Кульбака– музеолог, завідувач Наукового відділу фондової роботи Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

МУЗЕЙ ЯК ОСЕРЕДОК ЗБЕРЕЖЕННЯ Й ДОСЛІДЖЕННЯ ГОНЧАРНОЇ СПАДЩИНИ УКРАЇНИ

Оксана Ликова– керамолог, етнолог, музеолог, науковий співробітник Відділу сучасної художньої кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, куратор Національних фестивалів-конкурсів гончарського бодіпейнтінгу «BodyCeramicFestUkraine» (Опішне)

МАЛОВІДОМІ ІМЕНА ОПІШНЕНСЬКОГО ГОНЧАРСТВА
(12 сюжетів – 150 імен)

Людмила Метка– керамолог, етнолог, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, завідувач Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, куратор Національних конкурсів публікації на теми керамології, гончарства, кераміки в Україні «КеГоКе», кандидат історичних наук(Опішне)

Кераміка владислава щербини та її звязок з фарфоровою скульптурою мистця

Олена Корусь– керамолог, мистецтвознавець, молодший науковий співробітник Київського національного музею російського мистецтва, аспірант Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського
НАН України (Київ)

Леонід богинський: люди й міста у творчому поступі мистця

Тетяна Зіненко– керамолог, мистецтвознавець, доцент Кафедри образотворчого мистецтваПолтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка,кандидат мистецтвознавства(Полтава)

малобудищанські гончарі з чирвиної вулички

Віктор Міщанин– керамолог, етнолог, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук (Опішне)

ГОНЧАРІ ОПІШНеНСЬКОГО КУТКА «ДЕРКАЧІВКА» ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ
(за матеріалами керамологічних експедицій)

Богдан Пошивайло– керамолог, історик, молодший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

МАЛЮВАЛЬНИЦЯ ЛІДІЯ ЛИХОПІЙ
(матеріали до історії опішненського гончарства)

Тетяна Солов’янмузеолог,історик, зберігачНаукового відділу фондової роботи Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

спогади про опішненську гончарську родину сивашів

Валентина Троцька– керамолог, археолог, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

ГАННА ДІДЕНКО: КОРОТКИЙ ОПИС житія і ТВОРЧОСТІ

Тетяна Хрипун– бібліограф, бібліотекар Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

Гончарство опішного в українських керамологічних студіях 1970-х років

Жанна Чечель– керамолог, культуролог, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

опішненські гончарі – брати сердюки
(пронизані гончарством долі)

Оксана Яценко– музеолог, історик, науковий співробітник Науково-пошукового відділу керамологічних джерел Національного музею-заповідника українського гончарства
в Опішному, куратор Е-літньої академії гончарства для харизматиків, романтиків, диваків і діячів (Опішне)

Посилання, закладені в кераміку

Аліка Малоног – кераміст-копірайтер (Черкаси)

родовід любові: гончарські роди Боцьв, радченків, пруглів, громових

Тетяна Марченко– музеолог, провідний методист Центру розвитку духовної культури Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Специфіка реставрації глиняних виробів малих форм у Національному музеї-заповіднику українського гончарства в Опішному

Олена Трикоз– музеолог, художник-реставратор ІІІ категорії Наукового відділу фондової роботи Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Катерина Гурин– музеолог, художник-реставратор ІІІ категорії Наукового відділу фондової роботи Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Валентина Козовльова– музеолог, художник-реставратор ІІІ категорії Наукового відділу фондової роботи Національного музею­заповідника українського гончарства в Опішному  (Опішне)

 

Друк
20
грудня
2016

«УКРАЇНСЬКА КЕРАМОЛОГІЯ В КОНТЕКСТІ ВИКЛИКІВ ХХІ СТОЛІТТЯ»

Національний конгрес українських керамологів «УКРАЇНСЬКА КЕРАМОЛОГІЯ В КОНТЕКСТІ ВИКЛИКІВ ХХІ СТОЛІТТЯ»

Місце проведення:  Гончарна столиця України – містечко Опішне (Полтавщина) – один із найславетніших центрів етнічної самобутності українців

Час проведення:        22-24 вересня 2015 року

Мета:                               з’ясування ролі й місця української керамології в сучасному науковому просторі, заснування громадської організації «Конгрес українських керамологів» (КУК)

Організатори:

·         Національна академія наук України

·         Інститут археології НАН України

·         Інститут народознавства НАН України

·         Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України

·         Міністерство культури України

·         Національний центр народної культури «Музей Івана Гончара»

·         Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

 

Основна проблематика: історіографія й джерельна база українських керамологічних студій // історія керамологічних досліджень в Україні // теорія й історія української керамології // дефініції // методологія керамології // сучасні методи керамологічних досліджень // персоналії вітчизняної керамології // внесок археологів, істориків, етнологів, мистецтвознавців, мовознавців та інших фахівців в українську керамологію // глиняні вироби як маркер національної ідентичності // атрибуція кераміки в Україні // керамолінгвістика // керамофольклористика // наукові школи української керамології // підготовка наукових кадрів для сучасної керамології // вектори сучасних керамологічних досліджень // міжнародна інтеграція української керамології

Робоча мова Конгресу:українська.

Адреса Оргкомітету: Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України,
вул. Партизанська, 102, Опішне, Полтавщина, 38164, Україна; тел. (05353) 42175, 42416; факс: (05353) 42175;
е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Текст доповідінеобхідно надати організаторам Конгресупід час реєстрації учасників, 22.09.2015 року.

 

Початок пленарного засідання
22 вересня 2015 року, 10.00 год.

 

Загальні відомісті

Місце проведення

 

Національний конгрес українських керамологів «Українська керамологія в контексті викликів ХХІ століття» проходитиме в Національному музеї-заповіднику українського гончарства в Опішному та Інституті керамології – відділенні Інституту народознавства НАН України [вул. Партизанська, 102; тел./факс (05353) 42416,  42175; (067) 5313004;е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.; Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.; www.оpishne-museum.gov.ua;
www.ceramology-inst.gov.ua]
Відкриття Конгресу – в Музеї мистецької родини Кричевських[вул. Партизанська, 2; www.krychevsky-family.opishne-museum.gov.ua]

 

реєстрація

 

Реєстрація учасників Конгресу відбуватиметься 22 вересня 2015 року, з 8.00 до 10.00 год., у приміщенні Музею мистецької родини Кричевських

[вул. Партизанська, 2; www.krychevsky-family.opishne-museum.gov.ua]

Керівник служби реєстрації Конгресу – ОКСАНА АНДРУШЕНКО

[вул. Партизанська, 102; тел./факс (05353) 42175, 42416; (095) 9009994;

 е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.; Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.]

 

Організаційний комітет

 

Олесь Пошивайло–директор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, заступник голови Наглядової ради Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, голова Оргкомітету (Опішне)

Петро Гончар–  генеральний директор Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», заслужений діяч мистецтв України, співголова Оргкомітету (Київ)

Людмила Дяченко– генеральний директор Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному,співголова Оргкомітету(Опішне)

Степан Павлюкдиректор Інституту народознавства НАН України, заступник академіка-секретаря Відділення літератури, мови та мистецтвознавства НАН України, керівник Відділення суспільних і гуманітарних наук Західного наукового центру НАН України і МОН України, співголова Міжнародної асоціації українських етнологів, голова Міжнародної комісії з вивчення культури населення Карпат і Балкан, головний редактор наукового часопису «Народознавчі зошити», академік НАН України, доктор історичних наук, професор,співголова Оргкомітету (Львів)

Петро Толочко– директор Інституту археології НАН України, член Президії НАН України, голова Українського товариства охорони пам’яток історії та культури, головний редактор наукового часопису «Археологія», член-кореспондент Центрального Німецького інституту археології (Берлін), член Академії Європи (Лондон), член Наглядової ради Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному, академік НАН України, доктор історичних наук, професор,співголова Оргкомітету(Київ)

Анатолій Гейкозавідувач Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному,
кандидат історичних наук, співкуратор Конгресу(Опішне)

Людмила Метка– завідувач Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, куратор Національного конкурсу публікацій на теми керамології, гончарства, кераміки в Україні «КеГоКе», кандидат історичних наук, співкуратор Конгресу(Опішне)

Надія Гаврилюк– провідний науковий співробітник Відділу античної археології Інституту археології НАН України, відповідальний секретар часопису «Археологія», доктор історичних наук, старший науковий співробітник,член Оргкомітету Конгресу(Київ)

Олена Клименко– науковий співробітник Відділу декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, професор Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва
і дизайну імені Михайла Бойчука, кандидат мистецтвознавства, член Оргкомітету Конгресу (Київ)

Тетяна Литвиненко– заступник з культурно-освітньої роботи генерального директора Національного музею-заповідника українського гончарства,  член Оргкомітету Конгресу(Опішне)

Ігор Пошивайло– заступник з наукової роботи генерального директора Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», член Секретаріату Національної спілки майстрів народного мистецтва України, голова Київського осередку Національної спілки майстрів народного мистецтва України, кандидат історичних наук, заслужений діяч мистецтв України,член Оргкомітету Конгресу(Київ)

 

НАЙГОЛОВНІШІ ЗАХОДИ

• 22 вересня, вівторок •

 

08.00 – 10.00... ПРИЇЗД І РЕЄСТРАЦІЯ учасників Національного конгресу українських керамологів «Українська керамологія в контексті викликів ХХІ століття», представників мас-медіа
[Музей Кричевських, вул. Партизанська, 2]

10.00 – 14.00... ОФІЦІЙНЕ ВІДКРИТТЯ Й ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО КОНГРЕСУ УКРАЇНСЬКИХ КЕРАМОЛОГІВ «УКРАЇНСЬКА КЕРАМОЛОГІЯ В КОНТЕКСТІ ВИКЛИКІВ ХХІ СТОЛІТТЯ»
[Музей Кричевських, вул. Партизанська, 2]

15.00 – 18.00 ...  РОБОЧЕ ЗАСІДАННЯ КОНГРЕСУ
[Музей, вул. Партизанська, 102]

18.00 – 19.00... Ознайомлення з Національним музеєм­-заповідником українського гончарства в Опішному, у тому числі з Меморіальним музеєм­садибою гончарки Олександри Селюченко, Меморіальним музеєм­-садибою гончарської родини Пошивайлів,  Меморіальним музеєм-­садибою філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, Музеєм мистецької родини Кричевських, Художньо-етнографічним музеєм «Відродження» Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному» імені Василя Кричевського
[Музей, вул. Партизанська, 102; Музей-­садиба Селюченко, вул. Губаря, 29;Музей­-садиба Пошивайлів, вул. Заливчого, 63; Музей-­садиба Леоніда Сморжа, с. Міські Млини, вул. Котелевська, 27; Музей Кричевських, вул. Партизанська, 2; Колегіум мистецтв у Опішному,  вул. Партизанська, 21]

19.00 – 20.00.....Презентація мистецького проекту «ПоСТАТІ» провідних українських художників-керамістів Андрія Ільїнського(Київ) та Сергія Радька(Межиріч, Черкащина).

·      Відкриття виставки «ФІЛОКАРТІЙНІ МИТІ ТРАДИЦІЙНОЇ ГОНЧАРНОЇ КУЛЬТУРИ України кінця ХІХ – першої чверті ХХ століття» (з колекції Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)».

·      Презентаційне слово куратора  виставки Світлани Конюшенко.

·      Презентація мистецького проекту «ЕМОції» художника-кераміста Зінаїди Близнюк(Красноволя, Волинь)

[Центр, вул.Заливчого, 3]

 

• 23 вересня, середа •

09.00 – 11.20... РОБОЧІ ЗАСІДАННЯ КОНГРЕСУ

11.40 – 14.00              [Музей, вул. Партизанська, 102]

15.00 – 16.30... УСТАНОВЧІ ЗБОРИ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ«КОНГРЕС УКРАЇНСЬКИХ КЕРАМОЛОГІВ» (КУК)
[Музей, вул. Партизанська, 102]

16.30 – 17.30... РОБОЧе ЗАСІДАННЯ КОНГРЕСУ             
[Музей, вул. Партизанська, 102]

17.30 – 19.00... ПРЕЗЕНТАЦІЯ новітніх керамологічних праць сучасних українських керамологів:

·      «Ви оживили мені душу своїми листами» (керамолога, етнолога, кандидата історичних наук
ВІКТОРА МІЩАНИНА);

·      «Крем’яхи як джерело наукових студій» (керамолога, археолога, кандидата історичних наук
АНАТОЛІЯ ГЕЙКА);

·      «Гончарний код українського фольклору (семіотика, образність, атрибутика, текстологія)»
(керамолога, фольклориста, кандидата філологічних наук МАРІЇ ПОШИВАЙЛО);

·      «Кам’янець-подільський осередок гончарної освіти в Україні» (керамолога, етнолога, кандидата історичних наук ЛЮДМИЛИ ОВЧАРЕНКО).

[Музей, вул. Партизанська, 102]

 

 

• 24 вересня, четвер •

09.00 – 11.20... РОБОЧІ ЗАСІДАННЯ КОНГРЕСУ

11.40 – 14.00              [Музей, вул. Партизанська, 102]

15.00 – 16.40... ПІДСУМКОВЕ ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ Національного конгресу українських керамологів «Українська керамологія в контексті викликів ХХІ століття»
[Музей, вул. Партизанська, 102]

17.00….               Роз’їзд учасників КОНГРЕСУ

 

Програма

 

22 вересня, вівторок

 

Слово Голови Оргкомітету конгресу

 

Олесь Пошивайлокерамолог, історик, етнолог, музеолог, директор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, заступник голови Наглядової ради Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України (Опішне)

 

привітання співорганізаторів конгресу

Степан Павлюк– директор Інституту народознавства НАН України, заступник академіка-секретаря Відділення літератури, мови та мистецтвознавства НАН України, керівник Відділення суспільних і гуманітарних наук Західного наукового центру НАН України і МОН України, співголова Міжнародної асоціації українських етнологів, голова Міжнародної комісії з вивчення культури населення Карпат і Балкан, головний редактор наукового часопису «Народознавчі зошити», академік НАН України, доктор історичних наук, професор,співголова Оргкомітету(Львів)

Петро Гончар–  генеральний директор Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», заслужений діяч мистецтв України, співголова Оргкомітету (Київ)

Людмила Дяченко– музеолог, генеральний директор Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, співголова Оргкомітету(Опішне)

Олена Клименко– науковий співробітник Відділу декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, професор Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, кандидат мистецтвознавства, член Оргкомітету Конгресу (Київ)

Надія Гаврилюк– провідний науковий співробітник Відділу античної археології Інституту археології НАН України, відповідальний секретар часопису «Археологія», доктор історичних наук, старший науковий співробітник, член Оргкомітету Конгресу(Київ)

Ігор Пошивайло– заступник з наукової роботи генерального директора Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», член Секретаріату Національної спілки майстрів народного мистецтва України, голова Київського осередку Національної спілки майстрів народного мистецтва України, кандидат історичних наук, заслужений діяч мистецтв України,
член Оргкомітету Конгресу(Київ)

слово співкураторів конгресу

 

Людмила Метка– старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, завідувач Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук(Опішне)

Анатолій Гейко– керамолог, завідувач Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник  Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, кандидат історичних наук (Опішне)

 

слово почесних учасників конгресу

Адріана В’ялець– музеолог, генеральний директор Національного музею українського народного декоративного мистецтва, заслужений працівник культури України(Київ)

Василь Лінде-Кричевський– онук видатного українського архітектора й маляра,академіка Василя Григоровича Кричевського (Бунвіль, США)

 

• пленарне засідання •

 

українська керамологія в контексті
викликів ХХІ століття

Олесь Пошивайлокерамолог, історик, етнолог, музеолог, директор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, заступник голови Наглядової ради Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України (Опішне)

дві черезстолітні історичні паралелі гончарного шкільництва україни

Людмила Овчаренко– керамолог, історик, етнолог, педагог, директор Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному» імені Василя Кричевського, старший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук, заслужений працівник культури України (Опішне)

Тенденції розвитку української кераміки
ХХІ століття

Галина Істоміна– керамолог, мистецтвознавець, науковий співробітник Відділу декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, кандидат мистецтвознавства(Київ)

Гончарство як символічний маркер ідентичності, креативності й культурного розмаїття людства (стратегії ЮНЕСКО та перспективи України)

Ігор Пошивайло керамолог, етнолог, музеолог, заступник з наукової роботи генерального директора Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», кандидат історичних наук, заслужений діяч мистецтв України (Київ)

Назви глиняних виробів в українській мові

Ніна Левун–керамолінгвіст,філолог,доцент Кафедри української мови факультету української й іноземної філології та мистецтвознавства Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара, кандидат філологічних наук, доцент (Дніпропетровськ)

Інститут керамології: 15 років у авангарді керамологічних студій України

Лариса Гавриш– керамолог, музеолог, в.о. ученого секретаря Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, екскурсовод Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

Сучасні процеси в технології тугоплавких, неметалевих і силікатних матеріалів

Галина Семченко– керамолог, головний науковий співробітник Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», доктор технічних наук, професор  (Харків)

Олена Старолат– керамолог, науковий співробітник Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Вікторія Макаренко– керамолог, старший викладач Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Діна Бражник– керамолог, науковий співробітник Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», кандидат технічних наук (Харків)

Василь Повшук– керамолог, аспірант Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Ірина Шутєєва– керамолог, науковий співробітник Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Ірина Рожко– керамолог, молодший науковий співробітник Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Марія Панасенко– керамолог, аспірант Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Людмила Анголенко– керамолог, редактор-перекладач МЧФ «Астра», кандидат технічних наук (Харків)

Олександр Катюха– керамолог, аспірант Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Ганна Занора– студентка Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Альона Ігнатова– студентка Кафедри технології кераміки, вогнетривів, скла та емалей Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (Харків)

Використання комплексного методу дослідження глин (на прикладі Опішненського родовища)

Ніна Чопенко– керамолог, технолог, в.о. завідувача кафедри образотворчого мистецтва Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка, кандидат технічних наук, доцент (Полтава)

З історії вивчення та популяризації колекції кераміки Національного музею українського народного декоративного мистецтва

Ірина Бекетова – керамолог, музеолог, завідувач Відділу науково-фондової роботи, хранитель фонду кераміки  Національного музею українського народного декоративного мистецтва (Київ)

Керамологічні роздуми

Галина Галян – керамолог, музеолог, старший науковий співробітник Науково-дослідного експозиційного відділу етнографії Полтавського краєзнавчого музею імені
Василя Кричевського (Полтава)

Духовна культура слов’янських гончарів у працях фольклористів, етнологів, керамологів

Костянтин Рахно– керамолог, етнолог, старший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу сучасної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, кандидат історичних наук (Опішне)

Конформізм і нонконформізм у художній кераміці: постановка проблеми

Тетяна Зіненко– керамолог, мистецтвознавець, доцент Кафедри образотворчого мистецтваПолтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка,кандидат мистецтвознавства(Опішне)

Симпозіуми монументальної кераміки в Опішному як засіб розвитку новітнього національного художнього середовищного мислення  ХХІ століття

 Олег Перець  – художник-кераміст, старший викладач Кафедри образотворчого мистецтва Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка (Полтава)

Фарфорова пластика України кінця ХІХ – початку ХХІ століття:
історія і проблеми дослідження

Олена Корусь– керамолог, мистецтвознавець, кореспондент журналу «Антиквар», провідний фахівець Сектору виставкової діяльності Відділу організації виставкової діяльності та культурно-мистецьких заходів Національного заповідника «Софія Київська», аспірант Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України (Київ)

Особиста бібліотека як аспект вивчення постаті вченого-керамолога

Ольга Карунна– бібліотекар Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, бібліотекар Керамологічної бібліотеки України Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне)

Меморіальний музей-садиба гончарської родини Пошивайлів як осередок керамологічних студій

Наталя Гринь– музеолог, завідувач Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Меморіальний музей-садиба гончарки Олександри Селюченко – унікальна культурна спадщина для комплексних керамологічних досліджень

Наталя Ібрагімова– музеолог, завідувач Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко (Опішне)

Старі поштові листівки – вікно в пізнання культури україни кінця ХІХ – початку ХХ століття

Світлана Конюшенко– музеолог, завідувач Відділу виставок Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

 

23 вересня, середа

Леся Данченко – провідний дослідник української народної кераміки

Олена Клименкокерамолог, мистецтвознавець, науковий співробітник Відділу декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, професор Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука,
кандидат мистецтвознавства (Київ)

Ефект мультиплікації в декоруванні посуду доби пізньої бронзи

Віталій Отрощенко– археолог, завідувач Відділу енеоліту – доби бронзи Інституту археології  НАН України, доктор історичних наук, професор (Київ)

«Геометрія» геометричного орнаменту на лискованому посуді з передскіфських поховань

Надія Гаврилюк– керамолог, археолог, провідний науковий співробітник Відділу античної археології Інституту археології НАН України, відповідальний секретар журналу «Археологія», доктор історичних наук, старший науковий співробітник(Київ)

Микола Тимченко– фізик, кандидат технічних наук (Київ)

Орнаментознавство як напрямок керамологічних студій

Анатолій Щербань–керамолог, археолог, старший викладач Кафедри музеєзнавства та пам’яткознавства, докторант Кафедри культурології та медіа-комунікацій Харківської державної академії культури, кандидат історичних наук (Опішне)

Перспективні напрямки дослідження кераміки другої половини ХІІІ – початку ХІХ століття

Олена Оногда– керамолог, археолог, учений секретар Національного музею історії України, кандидат історичних наук(Київ)

Леся Чміль– керамолог, археолог, науковий співробітник Відділу археології Києва Інституту археології НАН України, кандидат історичних наук(Київ)

сучасні Методи вивчення давньої кераміки в Україні

Юрій Пуголовок– керамолог, археолог, молодший науковий співробітник Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, кандидат історичних наук (Опішне)

До проблеми атрибуції кераміки «східного» походження заключного періоду доби пізньої бронзи з Середнього Подонеччя

Анастасія Корохіна– керамолог, археолог, молодший науковий співробітник Відділу «Археологічний музей»Інституту археології НАН України, кандидат історичних наук (Київ)

Мініатюрні та малі посудини в гончарному комплексі пам’яток скіфського часу Дніпро-Донецького Лісостепу
(проблеми термінології, типології й інтерпретації)

Костянтин Пеляшенко– керамолог, археолог, старший науковий співробітникХарківського історичного музею імені Миколи Сумцова, кандидат історичних наук(Харків)

Кераміка Криму VІІ–Х століть: історія вивчення, персоналії та джерельні можливості для історичних реконструкцій

Вадим Майко– керамолог, археолог, в.о. директора Державної бюджетної наукової установи Республіки Крим «Інститут археології Криму», доктор історичних наук (Сімферополь, Крим)

Наслідування імпортних зразків Ольвійськоїмісцевої кераміки в елліністичний чаc

Ольга Буравчук–археолог,молодший науковий співробітник Інституту археології НАН України (Київ)

Проблема уніфікації опису виробів: світовий та український музеологічний досвід

Оксана Коваленко– керамолог, археолог, молодший науковий співробітник Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, доцент Кафедри історії України Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира Короленка, кандидат історичних наук, доцент (Опішне)

Методичні засади роботи з керамікою в 1920-хроках

Вікторія Котенко– керамолог, археолог, молодший науковий співробітник Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Розвиток української археологічної керамології
в другій половині ХІХ століття

Анатолій Гейко– керамолог, завідувач Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, кандидат історичних наук (Опішне)

невідомий дослідник українського гончарства михайло дяченко

Анатолій Щербань–керамолог, археолог, старший викладач Кафедри музеєзнавства та пам’яткознавства, докторант Кафедри культурології та медіа-комунікацій Харківської державної академії культури, кандидат історичних наук (Опішне)

дослідник археологічної кераміки Іван Горенко

Віктор Верещакаархеолог,завідувач фондів Лубенського краєзнавчого музею(Лубни)

Комплекс кераміки з пізньосарматських поховань сторожівського курганного могильника

Роман Луговий – музеолог, археолог, завідувач Науково-дослідного експозиційного відділу археології Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського (Полтава)

Оксана Коваленко – керамолог, археолог, молодший науковий співробітник Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, доцент кафедри історії України Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира Короленка, кандидат історичних наук, доцент (Опішне)

Особливості повторної реставрації кераміки
(за матеріалами Археологічного музею Інституту археології НАН України)

Ганна Шиянова– художник-реставратор І-ї категорії Відділу «Археологічний музей» Інституту археології НАН України  (Київ)

Українські керамологічні студії давньої кераміки впродовж 1954–1964 років

Валентина Троцька– керамолог, археолог, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України(Опішне)

Традиції мальовки глиняного посуду, розділені тисячоліттям
(трипільська культура, античність)

Вадим Артюх– історик, археолог, старший науковий співробітник Львівського музею історії релігії, кандидат історичних наук(Львів)

Кераміка середини ХІІІ століття з розкопок
у Новгороді-Сіверському

Олексій Дудко– історик, археолог, командир відділення військової частини польової пошти В0941(Чернігів)

Про глиняні конуси з поселень скіфського часу
в басейнах Псла і Ворскли

Марина Дараган– археолог, старший науковий співробітник Відділу археології раннього залізного віку Інституту археології НАН України, кандидат історичних наук (Київ)

графічне документування глиняних виробів

Юрій Пуголовок– керамолог, археолог, молодший науковий співробітник Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, кандидат історичних наук (Опішне)

Специфіка роботи з масовим керамологічним матеріалом
(
на прикладі опрацювання колекцій з античного поселення Маслини)

Вікторія Котенко– керамолог, археолог, молодший науковий співробітник Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Археологічна колекція Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному– поле наукових пошуків українських керамологів

Тетяна Солов’янмузеолог,історик, зберігачВідділу фондової роботи Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

«теракота» в археології

Вікторія Котенко– керамолог, археолог, молодший науковий співробітник  Відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, старший науковий співробітник Відділу археологічної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

«теракота»: розбіжності в керамологічномусередовищі

Світлана Пошивайло– керамолог, філолог, старший науковий співробітник Національного музею-­заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне)

Керамофольклористика в Україні: шляхи й перспективи розвитку

Марія Пошивайло– старший науковий співробітник Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара»,  науковий співробітник Науково-пошукового відділу керамологічних джерел Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне)

 

24 вересня, четвер

Опішненська мальовка ХХ століття в осмисленні українських мистецтвознавців

Олена Клименко– керамолог, мистецтвознавець, науковий співробітник Відділу декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, професор Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука,
кандидат мистецтвознавства (Київ)

гончарство чернігівщини ХІХ – початку ХХ століття

Ірина Штанкіна– керамолог, мистецтвознавець, заступник з навчальної роботи декана Чернігівського факультету Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв, кандидат мистецтвознавства (Чернігів)

Колекція фарфору Національного музею Тараса Шевченка та її значення в дослідженні історії українського декоративного мистецтва

Людмила Сержант– молодший науковий співробітник  Відділу декоративноприкладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України(Київ)

Образно-стильова еволюція художньої кераміки України на зламі ХХ–ХХІ століть (проблематика досліджень)

Зоя Чегусова– мистецтвознавець, науковий співробітник Відділу декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, президент Української секції АІКА,  заслужений діяч мистецтв України (Київ)

Основна проблематика Українськихкерамологічних студій 1900–1920 років

Світлана Пошивайло– керамолог, філолог, старший науковий співробітник Національного музею-­заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне)

Українські керамологічні студії 1970-хроків: науковий спадок Ірини Сакович

Жанна Чечель– керамолог, культуролог, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

Музейні колекції кераміки як джерело керамологічних студій 1986–2000 років
(проблема формування)

Оксана Ликова– керамолог, етнолог, музеолог, науковий співробітник Відділу сучасної кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України  (Опішне)

Народна кераміка як джерело художніх інспірацій у мистецтві другої половини XX – початку XXI століття

Романа Мотиль– керамолог, мистецтвознавець, старший науковий співробітник Відділу народного мистецтва Інституту народознавства НАН України, кандидатмистецтвознавства, доцент(Львів)

Керамологічні здобутки Ольги Школьної

Анна Титаренко– керамолог, історик, етнолог, музеолог, провідний науковий співробітник Відділу науково-фондової роботи Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника, кандидат історичних наук (Київ)

Глиняні іконостаси кінця ХІХ – початку
ХХ століття в православних храмах України
(проблема атрибуції)

Юлія Смолій– мистецтвознавець, науковий співробітник Відділу декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, кандидат мистецтвознавства (Київ)

Епістолярна спадщина Мотрони Назарчук
як джерело керамологічних досліджень

Віктор Міщанин– керамолог, етнолог, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, молодший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук (Опішне)

Дослідження творчості сучасних художників-керамістів – один із перспективних напрямків  розвитку сучасної української керамології

Катерина Васковська– художник (Полтава)

Пошуково-експедиційні обшири Національного музею-заповідника українського гончарства в опішному й інституту керамології – відділення інституту народознавства нан України (1986–2015)

Людмила Метка– керамолог, етнолог, старший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, завідувач Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук(Опішне)

Гончарська книгозбірня України як джерело вивчення історії української керамології

Галина Панасюк– завідувач Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, провідний бібліотекар Керамологічної бібліотеки України Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України(Опішне)

Глиняний посуд у традиційній культурі харчування мешканців Наддніпрянщини другої половини ХІХ – початку ХХІ століття: етнологічний аспект

Олена Щербань– керамолог, етнолог, музеолог, старший науковий співробітник Харківського історичного музею імені Миколи Сумцова, кандидат історичних наук(Опішне)

Діяльність органів земського самоврядування у справі розвитку й популяризації гончарного промислу Полтавщини: Історіографічний аналіз (1893–2012)

Олег Белько–керамолог,завідувач Відділу автоматизації та механізації внутрішньо-бібліотечних процесів Полтавської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Івана Котляревського; викладач вищої категорії історії та географії Полтавського музичного училища імені Миколи Лисенка (Полтава)

Керамологічна бібліотека України як джерельна база для сучасних керамологічних студій

Оксана Андрушенко– завідувач Керамологічної бібліотеки України Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, бібліотекар Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

Колекція опішненської кераміки Леоніда Сморжа як джерельна база для вивчення гончарства Опішного

Вікторія Зубань– музеолог, філолог, завідувач Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Особиста бібліотека професора-керамолога
Юрія Лащука у фондах Гончарської книгозбірні України

Тетяна Хрипун– бібліотекар Гончарської Книгозбірні України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному(Опішне)

керамологічні обрії професора Леоніда сморжа

Інна Прокопенкомузеолог,філолог,молодшийнауковий співробітник Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

сучасні шляхи формування керамологічних колекцій в україні (на прикладі Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному) 

Валентина Кульбака– музеолог, завідувач Наукового відділу фондової роботи Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Педагогічні засади виховання художнього смаку учнів засобами гончарного мистецтва

Валентина Зубань– заступник з навчальної роботи директора Державної спеціалізованої художньої школи­інтернату І­ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному» імені Василя Кричевського,  науковий співробітник Науково-пошукового відділу керамологічних джерел Національного музею-­заповідника українського гончарства в Опішному,  молодший науковий співробітник Відділу керамології новітнього часу Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне)

Національний архів українського гончарства
в системі наукових пошуків українських керамологів

Оксана Яценко – музеолог, історик, науковий співробітник Національного архіву українського гончарства Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному
(Опішне)

Польові експрес-експедиції як спосіб поповнення фондових колекцій у кризових ситуаціях (на прикладі діяльності Національного музею-­заповідника українського гончарства в Опішному)

Богдан Пошивайло– керамолог, історик, молодший науковий співробітник Відділу етнографії гончарства Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Представлення творчої спадщини гончарних осередків України в колекції Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному
Ольга Хлівна– музеолог, зберігач Відділу фондової роботи Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

предмети професійного побуту гончарів  як артефакти локальних гончарних традицій

Оксана Канівець– музеолог, зберігач Наукового відділу фондової роботи Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

види пошкоджень кераміки та способи їх усунення (на прикладі фондової колекції Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

Олена Трикоз– музеолог, художник-реставратор ІІІ категорії Наукового відділу фондової роботи Національного музею­заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Катерина Гурин– музеолог, художник-реставратор ІІІ категорії Наукового відділу фондової роботи Національного музею­заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

Валентина Козовльова– музеолог, художник-реставратор ІІІ категорії Наукового відділу фондової роботи Національного музею­-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне)

 

почесні учасники конгресу

Адріана В’ялець– музеолог, генеральний директор Національного музею українського народного декоративного мистецтва, заслужений працівник культури України(Київ)

Михайло Селівачов– мистецтвознавець, головний редактор Вісника археології, мистецтва, культурної антропології «АНТ», професор Київського національного університету культури
і мистецтв, доктор мистецтвознавства, професор (Київ)

Василь Лінде-Кричевський– онук видатного українського архітектора й маляра,академіка Василя Григоровича Кричевського (Бунвіль, США)